System statystyczny R jest potężnym i darmowym narzędziem. Stosowany jest praktycznie we wszystkich dziedzinach. Jeśli go nie znasz, to dowiedz się, dlaczego warto używać R.

Chcesz wykonać jakieś zadanie w R. Może zrobić wykres, wykonać analizę, przygotować publikację, czy po prostu słyszałeś (słyszałaś) o R i chcesz poznać to narzędzie. Może masz potrzeby takie, jak wielu innych. A może zupełnie unikatowe. To szkolenie jest dla Ciebie. Jak to możliwe?

Nauczysz się, jak zacząć pracę z R. Zrozumiesz, jak działa R. Dowiesz się, jak przygotować dane, szukać samodzielnie pomocy itp. Później samodzielnie nauczysz się tych specyficznych metod, których potrzebujesz, aby wykonać swoje zadanie w R. Możesz też spróbować znaleźć dla siebie kolejne szkolenie — na pewno będzie Ci łatwiej.

Nie obiecujemy, że będziesz umieć wszystko od razu po szkoleniu. R jest narzędziem, którego trzeba dodatkowo uczyć się samodzielnie po każdym szkoleniu. Damy Ci dobre podstawy do dalszej nauki. Wszystkiego nauczysz się na przystępnych przykładach.

Wymagamy:

  • braku (lub niewielkiej) znajomości R,
  • braku ścisłego wykształcenia,
  • braku (lub niewielkich) umiejętności programowania,
  • znajomości podstaw języka angielskiego,
  • chęci do nauki.

Na razie nie podajemy terminu szkolenia otwartego. Jeśli chcesz wziąć udział w takim szkoleniu, to wyślij nam informację. Jak zbierzemy grupę, to zaproponujemy termin. A jeśli masz grupę zainteresowanych, to po prostu zamów szkolenie wewnętrzne.


Czego się nauczysz?

  • Jak zainstalować i przygotować do pracy R.
  • Jak radzić sobie z błędami.
  • Jak wczytać swoje dane i odpowiednio je przekształcić.
  • Jak wykonać podstawowe analizy i zrobić wykresy.
  • Dowiesz się, jak samodzielnie uczyć się R.
  • Wszystko przećwiczysz w praktyce na komputerze. Poświęcimy na to ponad połowę szkolenia.
  • Otrzymasz obszerne materiały i skrypty R umożliwiające samodzielną późniejszą pracę.


Dla kogo jest to szkolenie?

Dla osób bez wykształcenia ścisłego, które nie umieją programować oraz:

  • chcą poznać R i wykorzystywać do w swojej pracy,
  • pracują naukowo lub w dowolny inny sposób,
  • chcą analizować i wizualizować dane,
  • potrzebują elastycznego narzędzia do dowolnego zastosowania w analizie danych,
  • używają Excela, który przestaje im wystarczać.


Skrót programu szkolenia

  • Jak zainstalować R i przygotować go do pracy? Czego dodatkowo potrzebujesz?
  • Czym różni się R od narzędzi, jakich używasz?
  • Jak zacząć pracę z R? Jak uczyć się R?
  • Jak szukać pomocy?
  • Jak skorzystać z wbudowanych funkcji R?
  • Jak wczytać swoje dane do R?
  • Jak wykonać podstawowe obliczenia w R?
  • Jak zrozumieć komunikaty o błędach?
  • Jak przekształcić dane do swoich celów?
  • Jak pokazać, zapisać dane lub wyniki analizy w R żeby otworzyć je w innym narzędziu?
  • Jak zrobić w R coś, co robisz teraz w Excelu?
  • Jak zacząć używać pakietu, którego potrzebujesz?
  • Jak zrobić czytelny i estetyczny wykres?
  • Co jeszcze można zrobić z danymi (bez statystyki)?
  • Jak zrobic raport z wynikami analizy?
  • Jak efektywnie pracować z R i popełniać mniej błędów?
  • Pytania i odpowiedzi: dyskusja.


Program szkolenia

  1. Jak zainstalować R i przygotować go do pracy? Czego dodatkowo potrzebujesz?
    • instalacja i konfiguracja R
    • opcje w menu
    • dodatkowe narzędzia
  2. Co umie R? Czym różni się od narzędzi, jakich używasz? Jakie ma zalety i wady?
    • zastosowania
    • funkcjonalność
    • zalety i wady
  3. Słyszałeś dużo dobrego o R, ale trudno Ci z nim pracować. Jak zacząć pracę z R? Jak uczyć się R?

  4. R Cię przytłacza. Jak szukać pomocy?
    • gdzie szukać pomocy
    • szukanie funkcji, które robią to, czego potrzebujesz
    • pożyteczne strony internetowe
    • książki i blogi
  5. Jak skorzystać z wbudowanych funkcji R?
    • zmienne
    • wywoływanie funkcji
    • co znajduje się w wynikach zwracanych przez funkcje i jak z nich wydostać to, czego potrzebujesz
  6. Masz dane. Chcesz wczytać je do R. Jak to zrobić?
    • praca z plikami i katalogami
    • pliki tekstowe
    • schowek
    • komunikacja z Excelem
  7. Jak wykonać podstawowe obliczenia w R?
    • liczby
    • wektory
    • macierze
  8. R daje niezrozumiałe komunikaty o błędach?
    • przegląd typowych błędów i problemów
    • typowe komunikaty o błędach
  9. Dane nie pasują do tego, co chcesz z nimi zrobić. Jak je odpowiednio przekształcić?
    • zmiana kolejności i nazw cech
    • dodawanie i usuwanie cech
    • sortowanie
    • przekształcanie
    • pakiet reshape
  10. Chcesz pokazać, zapisać dane lub wyniki analizy w R żeby otworzyć je w innym narzędziu. Jak to zrobić?
    • wyświetlanie na ekranie
    • zapis ramki danych dla Excela lub OpenOffice
    • zapis danych dla innych programów
  11. Jak zrobić w R coś, co robisz teraz w Excelu?
    • sortowanie
    • formatowanie liczb
    • transponowanie: zamiana wierszy i kolumn
    • instrukcja jeżeli
    • tabele przestawne
    • szukaj wyniku i solver
    • wyszukiwanie
    • podstawowe wykresy z Excela
  12. Znalazłeś pakiet, którego potrzebujesz (piszą o nim w publikacji, w sieci, w książce). Jak zacząć go używać?
    • jak zacząć pracę z nowym pakietem
    • praca z pakietami
  13. Jak zrobić czytelny i estetyczny wykres?
    • podstawowy wykres
    • wykres z opisem, legendą, dobranymi grubościami linii itp.
    • nowoczesne pakiety: ggplot2 i lattice
    • jak zapisać wykres
  14. Co jeszcze można zrobić z danymi (bez statystyki)?
    • obliczenia na ramkach danych
    • podsumowania
    • tabele
  15. Masz wyniki analizy. Jak zrobic raport z tymi wynikami?
    • zapis do HTML
    • zapis do LaTeXa
    • zapis do Excela
    • krótkie wprowadzenie do pakietów sweave i knitr
  16. Jak efektywnie pracować z R i popełniać mniej błędów?
    • edytory i środowiska do pracy z R
    • pisanie czytelnych skryptów dla R
    • porządek w danych i w plikach projektów
    • pisanie własnych funkcji
    • workspace
  17. Pytania i odpowiedzi: na każdy lub żaden z tematów powyżej. Pytania są obowiązkowe w trakcie całego szkolenia. To jest specjalna dodatkowa część szkolenia wyłącznie na pytania, rozmowę o trudnościach uczestników z R itp.

Spróbuj ponownie